Wednesday, September 18, 2013

Διπλασιάζουν το χαράτσι της ΔΕΗ για να μην κάνουν περικοπές στο σπάταλο δημόσιο

01/08/2013 (08:20) Greek Money
Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
image

Στα 4,1 δισ. ευρώ θα φθάσει ο λογαριασμός του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων, προκειμένου να καταστεί δυνατή η είσπραξη 2,9 δισ. ευρώ που θέτει ως στόχο η κυβέρνηση για το 2014. Αυτό θα γίνει μέσω της αύξησης των 33 συντελεστών του Ενιαίου Φόρου που θα καταβάλουν από το 2014 5,6 εκατ. ιδιοκτήτες. Στην ουσία η απαίτηση των πιστωτών είναι η αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης στα ακίνητα για το 2014, καθώς ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε τη βεβαίωση φόρων ύψους 3,27 δισ. ευρώ για να εισπραχθούν έσοδα 2,7 δισ. ευρώ.

 

Τόσο η Κομισιόν όσο και το ΔΝΤ εκφράζουν αμφιβολίες για τη δυνατότητα είσπραξης του Ενιαίου Φόρaου Ακινήτων, καθώς θεωρούν ότι ο νέος φόρος «κουβαλά» σημαντικούς περιορισμούς που μεταφέρθηκαν από τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας. Αναφέρουν ότι ο νέος φόρος θα πρέπει να θεωρηθεί μεταβατικός και υποστηρίζουν ότι σε 2-3 χρόνια θα αναθεωρηθεί. Για τον λόγο αυτό οι δανειστές εμμένουν στις πιέσεις ώστε ο ενιαίος φόρος να μην εφαρμοστεί από το επόμενο έτος, αλλά να διατηρηθεί το Ενιαίο Τέλος Ακινήτων, που εισπράττεται μέσω της ΔΕΗ, και το 2014.

Με υψηλότερους συντελεστές, απ’ ό,τι αρχικά είχε σχεδιαστεί, θα εφαρμοσθεί ο ενιαίος φόρος ακινήτων προκειμένου το Δημόσιο να καταφέρει να βεβαιώσει περισσότερους φόρους στους υπόχρεους ιδιοκτήτες (5,6 εκατ. θα πληρώσουν τον ενιαίο φόρο) ύψους 4,1 δισ. ευρώ. Οι πιστωτές μας αναγκάζουν το οικονομικό επιτελείο να επιβάλει υψηλότερους φόρους στα ακίνητα το 2014, με στόχο να εισπραχθεί τουλάχιστον το 70% αυτών, δηλαδή 2,9 δισ. ευρώ. Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε τη βεβαίωση φόρων ύψους 3,27 δισ. ευρώ για να εισπραχθούν έσοδα 2,7 δισ. ευρώ.

Η αμφιβολία, όμως, που εκφράζεται τόσο από την Ε.Ε. όσο από το ΔΝΤ οδήγησαν την κυβέρνηση στην αύξηση των 33 συντελεστών που θα συνοδεύουν τον ενιαίο φόρο ακινήτων. Σημειώνεται ότι το ΔΝΤ με την έκθεση που δημοσιοποίησε χθες εκφράζει αμφιβολίες για τον ενιαίο φόρο ακινήτων που θα εφαρμοσθεί το 2014. Ζητεί, μάλιστα, από την κυβέρνηση να ξανασκεφθεί τη διατήρηση του ισχύοντος καθεστώτος, δηλαδή να πληρώνεται το ειδικό τέλος μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Βέβαια, εφόσον αποφασισθεί κάτι τέτοιο θα πρέπει να λυθούν τα θέματα συνταγματικότητας του ειδικού τέλους ακινήτων που λήγει σύμφωνα με τον νόμο στο τέλος του 2013.

Στην έκθεση του ΔΝΤ αναφέρεται ότι σε περίπτωση αποτυχίας είσπραξης των ποσών που έχουν καθορισθεί (2,7 δισ. ευρώ ή 2,9 δισ. ευρώ εφόσον καταργηθεί ή περιορισθεί ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων) θα πρέπει να περικοπούν δαπάνες και συγκεκριμένα σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες. Τα στελέχη του ΔΝΤ υποστηρίζουν ότι η θέσπιση του ενιαίου φόρου ακινήτων είναι πολύ δύσκολο να γίνει μέσα στα στενά χρονικά περιθώρια έως το τέλος του έτους καθώς είναι μια περίοδος που η φορολογική διοίκηση έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας και άλλες μεταρρυθμίσεις, όπως είναι η καθιέρωση του νέου Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών και η εφαρμογή του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Παράλληλα, εκτιμούν ότι προκειμένου να πετύχει το εγχείρημα της αντικατάστασης του ειδικού τέλους ακινήτων και του ΦΑΠ με τον ενιαίο φόρο ακινήτων θα πρέπει να απασχολούνται αποκλειστικά 300 υπάλληλοι. Το νέο φορολογικό πλαίσιο για τον ενιαίο φόρο ακινήτων προβλέπει:

• Θα ακολουθηθεί παρόμοια μεθοδολογία με το ειδικό τέλος ακινήτων χρησιμοποιώντας την τιμή ζώνης, το μέγεθος του κτιρίου, καθώς και ενός συντελεστή ηλικίας.

• Αύξηση του αριθμού των ζωνών και αύξηση των συντελεστών από 9 σε 33 σε σύγκριση με το υφιστάμενο καθεστώς.

• Προοδευτική κλίμακα για τον υπολογισμό του ενιαίου φόρου ακινήτων. Φοροελαφρύνσεις για τους οικονομικά ασθενέστερους.

• Επέκταση της φορολογικής βάσης σε εμπορικά, βιομηχανικά και γεωργικά ακίνητα που θα συμμετάσχουν στη φορολογική επιβάρυνση με 25-30%.

Τα στελέχη του ΔΝΤ θεωρούν ότι ο νέος ενιαίος φόρος «κουβαλά» σημαντικούς περιορισμούς που μεταφέρθηκαν από τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας. Αναφέρουν ότι ο νέος φόρος θα πρέπει να θεωρηθεί μεταβατικός και υποστηρίζουν ότι σε 2-3 χρόνια θα αναθεωρηθεί. Τα μειονεκτήματα που εντοπίζουν περιλαμβάνουν:

• Ο φόρος βασίζεται στα δικαιώματα ιδιοκτησίας και όχι στο σύνολο της περιουσίας (π.χ., εάν δύο άτομα κατέχουν από κοινού ένα ακίνητο, κάθε άτομο αξιολογείται βάσει του μεριδίου ιδιοκτησίας της).

• Η διαχείριση του φόρου εξαρτάται από την αυτοαξιολόγηση, δεδομένης της έλλειψης Κτηματολογίου.

• Η μέθοδος για τον υπολογισμό του φόρου δεν συσχετίζεται με την αγοραία αξία του ακινήτου. Δηλαδή δεν έχει γίνει η αναγκαία εξίσωση των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές αξίες.

• Το 40% των εσόδων από τον νέο φόρο προέρχεται από τους ιδιοκτήτες που φορολογούνται με τους τρεις κατώτερους συντελεστές.